Nieuws

 

 

 

 

 

 

 

 

Ode aan de IJssel

Ode aan de IJssel

Ode aan de IJssel (van 9 mei tot en met 1 oktober 2017)

Het Voerman Museum Hattem staat tijdens de zomer van 2017 in het teken van de IJsselbiënnale. Deze biënnale brengt van juni tot en met september een ode aan de IJssel met een route van meer dan 25 monumentale kunstwerken van Doesburg tot aan Hattem en Zwolle. Het Voerman Museum Hattem verzorgt vanaf 9 mei tot en met 1 oktober een hierop aansluitende wisselexpositie met als thema ‘Ode aan de IJssel’. Natuurlijk zal de grote IJsselschilder Jan Voerman sr. hier een belangrijke plaats innemen. Daarnaast worden er werken geëxposeerd van verschillende kunstenaars uit de IJsselstreek en Hattem die de rivier in al zijn gedaantes laat zien.
Kijken de kunstenaars van deze tijd met dezelfde ogen naar de rivier de IJssel of is er in de loop van de jaren zoveel veranderd dat de rivier juist van gedaante veranderd is? Jan Voerman sr. kon niet zonder ‘zijn’ Hattem. ‘Wie in het paradijs woont, wenst dat niet te verlaten’, dus schilderde hij eindeloos de IJssel en zijn wolken. Zijn zoon Jan Voerman jr. tekende prachtige ijsselgezichten voor het Verkadealbum de IJsel van Jac. P. Thijsse. De fotografen Kees van Eijsden en Leo Lamboo fotografeerden alle locaties die Jan Voerman jr. tekende. Het resultaat is een unieke vergelijking tussen de IJsel in 1910 en de IJssel in 2017.
Van de tijd van Jan Voerman sr. en Jan Kleintjes rond 1900, zien we de blik op de IJssel veranderen van realisme naar fauvisme in het werk van Freek van de Berg. Het directe uitzicht op de rivier en met name de zonsopgangen beïnvloedden zijn werk. En hoe verder de tijd verstrijkt en de IJssel zijn loop vervolgt, schilderen de kunstenaars het water, de wolken en de horizon. Marianne Voeten in verstilde aquarellen, Sjoerdtje Hak in serene olieverven. En waar Dick van Heerde de IJssel weer realistisch verbeeldt, lijkt Johan Meeske associaties op te op roepen met eeuwenoude Oosterse kalligrafie. De IJssel inspireert ieder op zijn of haar eigen manier. Tijdens de tentoonstelling laten zij u alle facetten van het rivierlandschap beleven. Van 1900 tot nu.

Kleurige kaarten Wim van Assen nu in museumwinkel

 

 

De uitgebreide collectie met werken van Wim van Assen is tot 8 januari volgend jaar in het Voerman Museum Hattem te bekijken. Ter gelegenheid van deze expositie is nu een serie ansichtkaarten uitgebracht, die in het museum verkrijgbaar is. De serie telt vier verschillende kaarten, waarop diverse kleurrijke werken van Wim van Assen staan afgebeeld. Ze zijn voor 1 euro per stuk verkrijgbaar, een setje van vier is er al voor de prijs van 3,50 euro. De kaarten van Wim van Assen zijn daarmee een verrijking van het gevarieerde aanbod aan ansichtkaarten, dat de winkel van het Voerman Museum Hattem te bieden heeft.

kaartenserie-wim-van-assen

 

Jan Willem van Assen tot 8 januari 2017

Jan Willem van Assen wordt in 1930 geboren in Hattem, waar hij zijn leven lang woont en schildert. Wim gaat op jonge leeftijd bij zijn vader in de bakkerij werken en blijft daarnaast de passie
voor tekenen en schilderen verder ontwikkelen.

Zijn grote talent groeit voornamelijk door de vele uren tekenen en schilderen. De IJssel, waar hij veel vrije zondagmiddagen doorbrengt, en de aangezichten van Hattem zijn voortdurende inspiratiebronnen.

Eind jaren ’50 is het werk goed genoeg om aan een groter publiek te laten zien en geeft Wim, samen met vriend en collega Thijs Buit, verschillende tentoonstellingen in de Voermankoepel
te Hattem.

fotovanassen

In 1969 solliciteert Wim bij de Koninklijke Verffabrieken Talens in Apeldoorn en werkt er
als productiemedewerker tot hij in 1989 met  vervroegd pensioen kan gaan. Daarna komt er meer tijd en ruimte om zich aan zijn grote passie, het schilderen, te wijden. Eigenlijk is Wim altijd aan het werk, thuis en onderweg, en alert om dingen die hem opvallen te noteren en te schetsen. Onderweg heeft hij een schetsboekje en een klein 6Bpotlood in zijn zak om notities te maken en te tekenen. Dat kunnen bepaalde wolkenformaties boven het water zijn of de diversiteit van vissers-

schepen die zee kiezen. Het kan een lichtbaken
zijn dat op een havenhoofd staat of een punter uit Giethoorn in een loods. Het zijn vaak eenvoudige,
lineaire tekeningetjes. En met die schetsen gaat hij terug in Hattem, in zijn eigen omgeving, aan de slag.

Wim gaat zich steeds meer toeleggen op het maken van aquarellen en linosneden, hoewel de liefde voor werken met olieverf blijft. Zijn aquarellen kenmerken zich door een grote kleurintensiteit met een totaal eigen vorm- en kleurgebruik. De linosneden zijn van een opmerkelijk hoog niveau. Wim werkt hier voornamelijk ‘s avonds aan, in de wintermaanden, wanneer het daglicht beperkter is.

Water, wolkenluchten en schepen zijn de grote terugkerende onderwerpen in Wims werk. Thema’s als Hattem, de IJssel, Giethoorn, het IJsselmeer, IJsselmeer dorpen, de Noordzee, het strand en de havens verbeeldt hij in olieverfschilderijen, aquarellen en linoleumsneden. Naarmate Wim ouder wordt, zie je dat zijn leefwereld kleiner wordt en is er sprake van een terugtrekkende beweging. Zijn aandacht wordt gewekt door de boeketjes die Riet, Wims echtgenote, schikt van verwelkende bloemen op de vensterbank van het raam van de woonkeuken.

Wim heeft tot aan de dag van een hersenbloeding, die hem in 2012 trof, een nooit aflatende werklust gehad en er enorm van genoten. Dit heeft geresulteerd in een prachtig en rijk gekleurd oeuvre. De overzichtstentoonstelling in het Voerman Museum te Hattem geeft eenieder de mogelijkheid om van dit bijzondere werk mee te genieten.

 

Cello Concert zaterdag 1 oktober

geweest

op zaterdag aanstaande is er van 14.00 tot 14.30 uur een gratis cello-concert bij uw museumbezoek. U betaalt alleen entree aan het museum. Noam Staal en Francisco Ruiz zijn twee masterstudenten aan ArtEZ conservatorium in Zwolle. Zij spelen beiden een solo en daarna samen.
’s Ochtends spelen ze in het Anton Pieck Museum van 11.00 tot 11.30 uur.

Op 15 oktober komen ze weer en dan spelen ze ’s ochtends bij ons en ’s middags in Anton Pieck Museum

Informatie:

noam-staal

Noam Staal (1987) kreeg zijn eerste cellolessen van Jaap Franken aan de muziekschool van Amsterdam. Na eerst een studie geschiedenis te hebben afgerond, begon hij zijn cello opleiding bij Jeroen den Herder aan het conservatorium van Amsterdam.
Op dit moment vervolgt hij zijn studie met een master bij Karlien Bartels in Zwolle. Hij kreeg verder lessen van en volgde Masterclasses bij onder andere Jeroen Reuling, Mirel Iancovici, Dmitri Ferschtman, Jakob Koranyi en Anner Bijlsma.

Noam Staal maakte eerder deel uit van het Ricciotti Ensemble. Hij speelt graag kamermuziek, momenteel met name in het Odayin pianiotrio, samen met Hanke Scheffer (Piano) en Hrayr Ter-Sargsyan (Viool), en in verschillende cello ensembles.

Begin 2016 volgde hij een stage bij het Orkest van het Oosten in Enschede, later dit jaar volgt een stage bij Het Gelders orkest te Arnhem.

In maart 2016 voerde hij als solist het 1e celloconcert van Joseph Haydn uit, samen met het orkest van het conservatorium van Zwolle onder leiding van Sarah Kapustin.

Naast deze uitvoerende activiteit, programmeert hij ook kamermuziek voor andere musici.

Informatie:

francisco-fernandez-ruiz

Francisco Fernandez Ruiz was born in Málaga (Spain) 4th January 1991. He started playing the piano at the age of 3. He continues playing the cello  to date.
Francisco received his education in Málaga. He had teachers such as Elena Cames and Mikhail Milman. Furthermore he enlarged his knowledge studying in the University of Málaga.
Also Francisco has been a member in diferent orchestras which have traveled to Canada and China as well.
Last year he studied in the Conservatorium Van Amsterdam receiving lesson from Maarten Mostert, Gideon den Herder and Dmitry Ferschtman.
He currently studies for his master at ArtEZ Conservatorium Zwolle as a student of Karlien Bartels.

Programma
Francisco :
Max Reger
1e suite voor solo cello
Noam:
Gaspar Cassadó
Suite voor solo cello, prelude
Noam+ Francisco
JP Barrière, Sonate voor 2 celli, no. 10

Magda Buijs

Persbericht tentoonstelling |Op Dreef, aquarellen van Magda Buijs
Magda is opgegroeid in Scheveningen in een zeilende scheepsbouwers familie. Alle vakanties werden op de boot doorgebracht. Eerst met de boot van haar ouders, al snel ook op kleine zeilbootjes en nu alweer een 25 jaar met hun eigen Harrison Butler Z4 tonner: Zeta. Bij de Dutch Classic Yacht Regatta, ieder twee jaar gehouden in Hellevoetsluis, zijn ze trouwe deelnemers.
In haar werk zijn dan ook vaak schepen te zien. Onderweg maakt ze schetsen en schildert ze, tijdens de wedstrijden worden foto’s gemaakt. Aquarel is een materiaal dat het mogelijk maakt ook op een klein scheepje te schilderen. In het atelier worden de grotere werken gemaakt. Naast haar vrije werk schildert ze ook zeilschepen in opdracht.
Daarnaast is ze docent beeldend bij Markant in Apeldoorn. Ze geeft cursussen tekenen en schilderen aan kinderen vanaf 5 jaar en aan volwassenen. Met als specialisatie aquarelleren. Naast haar werk bij Markant geeft Magda ook les bij de Leeuwenkuil in Deventer en heeft ze in Portugal, Spanje en Egypte schildervakanties begeleid.
Op de tentoonstelling zijn aquarellen te zien van de scheepssloperijen bij Dordrecht, de haven en de zee bij Scheveningen en klassieke jachten die deelnemen aan de DCYR.

Magda heeft haar opleiding genoten aan de ABK Arnhem, (academie voor beeldende kunsten) tekenen, schilderen, grafiek en fotografie. (magda.buijs@kpnmail.nl).